Care sunt pasii pentru dezvoltare software

Dezvoltare software presupune procesul complet de la creatie pana la functionare, pentru o varietate de scopuri si industrii. Totul porneste de la o necesitate de automatizare, sau pur si simplu o idee, si se termina cu un software functional.

La baza, este un procedeu de scriere dar si intretinere a unui cod sursa, insa mult mai amplu. Poti citi definitia exacta aici.

In procesul de dezvoltare software intra cateva etape principale, pe care le dezvoltam in acest articol.

Publicat de ZONK Digital în august 16, 2024

Nevoia de dezvoltare software

In aceasta etapa, probabil si cea mai importanta, este crucial sa se inteleaga la ce va servi noul software. Aici se creeaza brief-ul care cuprinde toate raspunsurile la nevoia de software. Astfel, produsul final va raspunde corect si complet cerintelor.  

Echipa de servicii de dezvoltare software web va lucra in stransa legatura cu utilizatorul sau clientul pentru a strange toate informatiile relevante. Clientul trebuie sa predea caietul de sarcini (scope of work) catre dezvoltatori. El trebuie sa se asigure ca toate aspectele sunt abordate. Astfel, se reduce riscul aparitiei unor probleme mai tarziu in procesul de dezvoltare. 

Rezultatele obținute sunt transformate în specificații funcționale și tehnice detaliate. Ele vor ghida proiectul pe parcursul etapelor ulterioare. Se evalueaza posibilitatea implementării cerințelor din punct de vedere tehnic, financiar și al duratei de implementare. 

Tot in aceasta etapa, echipa poate decide asupra prioritizarii cerintelor, in functie de elemente critice si optionale. Analiza cerintelor serveste drept fundatie pentru intregul proiect.

Care este structura software-ului

Stabilirea unei arhitecturi corecte pentru dezvoltare software este al doilea pas crucial. Tot ce s-a discutat si centralizat brief se transforma in plan concret si detaliat pentru dezvoltarea softului.  

Arhitectura software-ului, adica definirea structurii, componentelor si a modalitatii de interactiune dintre ele, este esentiala. Aici, echipa se asigura ca software-ul este scalabil si capabil sa raspunda nevoilor clientului.  

Pentru a se asigura de acest aspect, noi descriem clientului principalele module si subsisteme ale software-ului. Acestea pot include baza de date, interfata cu utilizatorul, logica de afaceri, module de securitate si alte componente necesare in functie de proiect. 

In plus, se iau in considerare si diversele principii de dezvoltare software, cum ar fi modularitatea, reutilizarea codului si separarea responsabilitatilor. Aceste principii contribuie la crearea unui design care este usor de inteles. Si de client dar si de utilizatorii acestuia.  

In structura, o parte importanta este si definirea interfetelor intre componente. Ele stabilesc modul in care vor comunica pentru o functionare coerenta.   

Programarea in dezvoltare software 

Programarea este scrierea codului sursa pentru a implementa functionalitatile definite in etapa de structurare. Se pot folosi diverse limbaje de programare. Vor fi stabilite in functie de fiecare proiect in parte.

Toate specificatiile create anterior in brief, se schimba in cod sursa functional. 

Se lucreaza in “sprinturi”, adica o perioadă de timp fixa, in care o echipa de dezvoltare lucreaza pentru a finaliza un set de sarcini sau functionalitati. Sprinturile permit echipelor sa demonstreze progresul in mod regulat.  

Servesc de asemenea la colaborarea cu utilizatorul, care vede permanent ce s-a lucrat si poate confirma dezvoltarea mai departe.  

Pentru eficienta echipei, se urmaresc conventii de codare standardizate. Un instrument util este controlul versiunilor, de exemplu Git. Rolul lui este de a facilita integrarea lucrului realizat de mai multi programatori.  

Codul trebuie sa fie capabil sa gestioneze scenarii neasteptate fara a provoca blocaje sau erori majore.  

Succesul acestei faze depinde de o bună planificare si de respectarea standardelor de calitate. De asemena, este in stransa legatura cu urmatoarea etapa, testarea.  

Testarea

Testarea este permanenta, pe tot parcursul dezvoltarii. Ea implica identificarea si corectarea anomaliilor care ar putea afecta performanta, securitatea software-ului sau chiar functionalitatea. Astfel, se garanteaza ca produsul final indeplineste asteptarile tuturor utilizatorilor. 

Ocupa o mare parte din timpul proiectului datorita importantei majore in dezvoltare. Etapa de testare este cea in care echipa se asigura ca toate scenariile au fost luate in calcul si se respecta best-practice-urile din industrie.  

 

Tipuri de testare frecvent folosite in dezvoltare de software la comanda

Fiecare echipa de dezvoltare isi va crea propriile modalitati de testare si va stabili ce este necesar in functie de proiect. Putem insa mentiona cateva testari principale: 

Testarea unitatilor

Presupune verificarea impotriva erorilor a fiecarei componente individuale de cod. Sunt de obicei automatizate si sunt realizate de dezvoltatori pe masura ce scriu codul. Obiectivul este identificarea de erori micro, pentru a evita ca ele sa dauneze sau sa se extinda in etapele urmatoare.  

Testarea integrarii

Testarea integrarii se face atunci cand unitatile testare anterior incep sa interactioneze. Verificarea se face in punctele de interactiune dintre module astfel incat sa functioneze bine impreuna.  

Testarea sistemului

Testarea sistemului presupune verificarea functionalitatilor și caracteristicilor. Adica, intregul software este testat ca un sistem complet si integrat. Este efectuat de echipa de testare care verifica performanta, securitate si utilizabilitate. 

Testarea de acceptanta

Aici sunt incluse scenarii reale pentru a se verifica functionarea softului. Totodata, daca produsul indeplineste toate cerintele clientului si cele ale utilizatorului final.   

Testarea de regresie

Acest tip de testare apare atunci cand noi functionalitati sunt cerute. Cand nu au fost incluse in prima etapa, lucru care este de nedorit si poate afecta intregul proiect, de la timp pana la costuri. Ea presupune rularea tuturor testelor anterioare, desi deja testate.  

Pregatirea mediului de staging

Mediul de staging este o componenta critica in procesul de dezvoltare și lansare a software-ului. Se asigura ca aplicatiile sunt testate intr-un mediu controlat si ca orice probleme sunt identificate si rezolvate inainte de a afecta utilizatorii finali. Mediul de staging este un pas intermediar vital intre dezvoltare si productie. El contribuie la crearea unui produs calitativ. 

Este mediul de testare care imita foarte fidel mediul de productie, unde software-ul final va fi utilizat de catre utilizatori. Se imparte in doua categorii principale:  

Staging developer

Inainte de a introduce noi functionalitati in productie, acestea sunt implementate si testate in staging. Se efectuează teste de securitate inainte ca acestea să ajungă in productie, protejand astfel datele si utilizatorii finali. 

Staging QA (Quality Assurance)

Stage-ul de QA este si ea o etapa esentiala. Este mediul in care utilizatorul are acces si vede versiunea.  Echipa QA si/sau beneficiarul ofera feedback dezvoltatorilor, indicand zonele care necesita imbunatatiri sau corectii, daca este cazul. 

Implementare software 

Livrarea și instalarea software-ului pe sistemele utilizatorilor sau în mediul de producție. Această fază marchează tranziția de la dezvoltare la utilizarea efectivă a produsului. 

Implementarea poate fi un proces complex si implica mai multe etape. De la un proiect la altul, enumeram mai jos cateva etape principale:   

  • Instalarea software 
  • Configurare si personalizare 
  • Migrare date 
  • Testare post-implementare 
  • Lansare 

 

O implementare bine executată asigura ca software-ul este introdus in mediul de productie cu minim de intreruperi. Este un moment critic in care se concretizeaza toate eforturile de dezvoltare anterioare.  

Suport software

Chiar si cu testari riguroase, pot aparea neconcordante in utilizarea reala a software-ului. Fie din cauza unui update de limbaje de programare, versiuni de frame-uri sau sistem de operare. Scopul intretinerii este de a minimiza riscul aparitiei unor defecte dar si de a imbunatati experienta utilizatorilor.  

Mentenanta este parte obligatorie ce trebuie solicitata catre firma de dezvoltare software.  Este o activitate continua care nu trebuie neglijata. In acest fel software-ul rămâne sigur si relevant.  

In plus, in baza feedback-ului utilizatorilor si a analizelor de performanta ulterioare, software-ul este optimizat pentru a fi mai eficient si mai usor de utilizat.  

Suportul continuu contribuie la succesul pe termen lung al produsului si al organizației care il utilizeaza. In orice contract de dezvoltare software acest aspect este crucial. Asigura-te ca ai mentenanta inclusa.  

Firma dezvoltare software

Dezvoltarea este un proces complex și dinamic, care poate fi realizat de echipe cu propriile abordări și metodologii de dezvoltare de software specifice.  

Fiecare proiect este unic, din aproape toate punctele de vedere. Tehnologii folosite, metode, securitate, servere, public, beneficiar etc.  

Alegerea echipei și a metodologiei potrivite depinde de complexitatea proiectului, de resursele disponibile și de obiectivele specifice ale organizației. Succesul pentru un software potrivit pentru nevoile companiei depinde de cativa factori cheie.  

Ne poti contacta pentru consultanta software. Impreuna alegem modalitatile potrivite de dezvoltare in functie de termene, buget si necesitate.    

Crește-ți afacerea eficient!

Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri din IT și pentru a putea beneficia de materiale gratuite utile pentru creșterea afacerii tale.

    Postari recente

    Go to Top