
Importanța designului UI/UX în dezvoltarea software-ului
Design-ul UI/UX (User Interface/User Experience) joacă un rol critic în dezvoltarea de software și are un impact semnificativ…
Citeste mai multGDPR pentru WooCommerce – Implementare pe website / magazin online. Este una dintre cele mai dure normative europene în ceea ce privește folosirea, analizarea, stocarea sau comercializarea datelor personale la nivelul Uniunii Europene. Află în articolul următor totul despre implementare GDPR.
In acest articol vom discuta despre procedeul de implementare GDPR pentru WooCommerce, transformand magazinul tau online intr-un mediu sigur pentru clientii tai, respectand normele europene in vigoare.
Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016. GDPR (General Data Protection Regulation), care înlocuiește Directiva 95/46/EC, va intra în vigoare în data de 25 mai 2018. Regulamentul se aplică în cazul în care entitățile juridice au sediul în UE sau colectează și procesează date cu caracter personal ale rezidenților din UE.
Scopul noilor reglementări este acela de a proteja drepturile și libertățile persoanelor fizice. Drepturi și libertăți cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Se va reglementa și metoda de obținere a acestora, precum și circulația acestor date, dorindu-se un format cât mai unitar.
Potrivit normelor europene GDPR, prelucrarea datelor constă în orice operațiune sau set de operațiuni, cum ar fi:
Directivele GDPR se aplică pentru companiile ce folosesc mijloace automatizate de prelucrare a datelor. Un exemplu este opțiunea de newsletter a unui magazin online. Dar, se aplică și în afara spațiului digital pentru:
Regulamentul formulează 8 principii de bază și drepturi individuale.
Dreptul de:
Noile reglementari extind practic sfera informațiilor considerate a fi date cu caracter personal. Astfel, sunt considerate a fi „date cu caracter personal” orice informații privind o persoană fizică identificată sau identificabilă. Mai exact, o persoană poate fi identificată direct sau indirect, prin referire la:
Consimțământul constă în orice manifestare de voință liberă, specifică, informată și lipsită de ambiguitate a persoanei vizate. Aceasta acceptă, printr-o declarație sau printr-o acțiune fără echivoc, ca datele cu caracter personal care o privesc să fie prelucrate.
Noile reglementări privind consimțământul stabilesc că acesta va fi obligatoriu explicit și specific pentru operațiunea de procesare. Consumatorul trebuie să acționeze pentru consimțământ. Acordul va fi limitat sau proporțional cu scopul procesării. Astfel, nu pot fi colectate și procesate mai multe date decât cele necesare în scopul declarat și legal al procesării.
GDPR obligă operatorii să se asigure că acordul poate fi retras în orice moment, la fel de ușor cum poate fi dat, dar nu neapărat prin aceeași acțiune.
Cu toate acestea, în mediul electronic, dacă consimțământul pentru prelucrarea datelor este obținut printr-o singură acțiune (click, glisare, apăsare de taste etc.), retragerea ar trebui să fie posibilă prin aceleași mijloace. Consimțământul trebuie să fie explicit. Absența unui răspuns, căsuțele bifate în prealabil sau absența unei acțiuni nu ar trebui să constituie un consimțământ. Astfel, anunțurile de tipul “Navigarea pe acest site presupune acordul dumneavoastră de a…” devin ilegale.
Orice business online va avea de respectat 2 părți ale implementării GDPR în România. Prima parte este reprezentată de măsurile tehnice ce trebuie implementate la nivel de website, magazin online, platformă online, portal de știri. A doua parte o reprezintă măsurile interne ce trebuie luate în fiecare companie. Măsurile sunt pentru a respecta angajamentul de protecția a datelor personale.
La nivel intern, companiile trebuie să pună la punct un registru de date. Aici vor stoca un inventar al datelor personale stocate de-a lungul activității firmei respective. Articolul 171 al GDPR prevede ca în cazul în care date personale colectate anterior normativelor GDPR au fost obținute în baza unui consimțământ, atunci solicitarea unui nou acord nu mai este necesară.
Dacă acest consimțământ nu a fost acordat, atunci entitățile ce stochează aceste date personale trebuie să ceară acordul utilizatorilor de a păstra și/sau prelucra aceste date. În acest caz, companiile pot trimite un e-mail de notificare către acești utilizatori. Un email prin care să li se ceară permisiunea de a folosi datele lor personale în scopuri de marketing, cercetare, statistică, s.a.m.d. O astfel de notificare trebuie să conțină și informații despre ce parteneri sau terțe entități au acces la datele utilizatorilor. Dacă da, cum vor folosi aceste informații.
Un Data Protection Office (DPO) este o persoană desemnată în companie ca responsabilă cu protecția datelor. Este un angajat al firmei respective sau o persoană contractată în baza unui contract de prestări de servicii. Persoana responsabilă trebuie să fie desemnată pe baza calităților profesionale și a cunoștințelor în practicile protecției datelor.
Atribuțiile postului de DPO vor include monitorizarea aplicării regulamentului GDPR și implementarea altor normative europene sau guvernamentale. Toate acestea fiind în privința protecției datelor personale, furnizarea de suport de specialitate în ceea ce privește evaluarea impactului asupra protecției datelor.
Ce acțiuni concrete sunt necesare pentru a intra în conformitate cu noile reglementări?
În online, este necesară implementarea unor serii de măsuri atât tehnice cât și organizatorice, dintre acestea amintim:
Prin această nouă definire a sintagmei „date cu caracter personal”. GDPR-ul mărește, de fapt, lista acestor tipuri de informații. Site-urile le solicită utilizatorilor în momentul abonării la newsletter/creării unui cont/derulării unei sesiuni de cumpărături ș.a.m.d.
Spre exemplu, potrivit reglementarilor aflate încă în vigoare. Identificatorii online și informațiile privind locația nu sunt considerate a fi astfel de date personale. Începând din 25 mai 2018, însă, vor intra sub incidența noului regulament. Așadar, site-urile vor fi nevoite să țină cont de acest lucru în pregătirea pentru GDPR și, pe mai departe, în respectarea normelor acestuia.
În cazul site-urilor și magazinelor online care aplică deja o bună practică a folosirii și stocării datelor cu caracter personal, nu este necesar să repete procedurile după data de 25 mai 2018. De exemplu, în cazul abonaților la newsletter, nu este necesar să li se ceară din nou consimțământul dacă acesta a fost obținut corect în prealabil. În caz contrar, orice entitate deține o bază de date cu adrese de e-mail, nume, adrese fizice, CNP-uri, CUI-uri sau orice alte date personale va avea obligația de a solicita persoanelor în cauza acordul explicit pentru a păstra, respectiv prelucra, aceste informații.
Operatorii au obligația să îi informeze pe utilizatori în momentul în care a avut loc o încălcare a securității în privința datelor colectate de la ei. Încălcarea securității este o acțiune care duce în mod accidental sau ilegal, la:
Află în rândurile de mai jos totul despre GDPR pentru WooCommerce.
Sancțiunile sunt acordate în funcție de fiecare caz în parte iar la stabilirea acestora se vor avea în vedere:
Amenzile pot ajunge până la 20 milioane de euro sau la 4% din cifra de afaceri mondială totală anuală, luându se în calcul cea mai mare valoare. Puteți discuta mai multe cu un jurist despre implementare GDPR.
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri din IT și pentru a putea beneficia de materiale gratuite utile pentru creșterea afacerii tale.
Design-ul UI/UX (User Interface/User Experience) joacă un rol critic în dezvoltarea de software și are un impact semnificativ…
Citeste mai multAngajamentul ZONK față de protejarea informațiilor sensibile ale clienților și …
Citeste mai multMeritul ZONK pentru performanță în sistemul de management
Citeste mai mult
Categorii: